دانلود تحقیق از حسد تا غبطه در 35 اسلاید پاورپوینت تهیه و تنظیم شده است این جزوه مناسب دانشجویان
چگونه مى توان صفت رذیله «حسادت» را از خود دور ساخت و آیا غبطه نیز ناپسند است؟
دانلود تحقیق از حسد تا غبطه ابتدا باید فرق بین «غبطه» و «حسادت» بیان گردد. «حسادت» آن است که انسان از نعمت دیگران ناراحت شود و آرزوى از بین رفتن آن را داشته باشد؛ اما در «غبطه»، انسان از این که مثل دیگرى داراى فلان نعمت نیست، ناراحت است؛ یعنى، از نداشتن خود رنج مى برد و نه از بهره مندى دیگران و در نتیجه، آرزو یا تلاش نمى کند که نعمت از دیگرى سلب گردد؛ بلکه از نعمت دیگران خوشحال است و آرزو و دعا و تلاش مى کند که خود نیز به آن برسد. معمولاً در نعمت هاى عبادى و معنوى، مثل حال خوش در نماز و سجده نسبت به دیگران، حالت غبطه به انسان دست مى دهد.
مطلب پیشنهادی معاینه فیزیکی سیستم تنفسی
¨درمان حسد، دو رکن اساسى دارد؛ رکن اول درمان نظرى، یعنى شناخت ابعاد و نتایج حسد در دنیا و آخرت است و رکن دوم، درمان عملى آن است.
الف) باید دانست که غالباً حسد، نه تنها زیانى براى شخص مورد حسد واقع شده ندارد، بلکه چه بسا به نفع او است؛ زیرا اگر به فرض حسادت دیگران موجب غیبت یا تهمت او شود، این کار موجب از بین رفتن گناهان او و به دوش کشیده شدن آنها توسط حسود مى گردد؛ در حالى که انسان خردمند، هیچ گاه ضرر خود را نمى خواهد و هیچ ضررى از حسادت بالاتر نیست.
ب) خداوند بنابر حکمت کامل خود، نظام جهان را به گونه اى قرار داده است که انسان ها از جهاتى - چون استعداد، قیافه، مال، خانواده و... - با یکدیگر تفاوت هایى داشته باشند. یکى از حکمت هاى این مسئله، امتحان و آزمایشى است که باید برقرار باشد. اگر آدمى حقیقت این مطلب را براى خود تصور نماید و به عمق آن دست یابد، آن گاه بر موقعیت دیگران رشک نخواهد برد؛ زیرا همه این موهبت ها و تفاوت ها را به جهت جریان زندگى و فلسفه اى که در وراى آن است، مى داند.
¨ج) توجه به معاد و نعمت ها و درجات والاى پرهیزکاران در قیامت و آخرت، آدمى را از چشم دوختن به متاع دنیا باز مى دارد. خداوند در قرآن خطاب به پیامبر مى فرماید: «لا تمدن عینیک الى ما متعنا به ازواجاً منهم و لا تحزن علیهم؛1 چشم از این متاع ناقابل دنیوى که به برخى داده ایم [براى امتحان]، بازگیر و بر اینان اندوه مخور».
¨اگر آدمى حقیقت معناى «و رزق ربک خیرٌ و ابقى»؛2 را دریابد، دیگر چشم به امکانات و برخوردهاى این و آن نخواهد دوخت و عمر خود را بر سر این غصه گزاف نخواهد گذاشت.
الف) عمل بر ضد مقتضاى حسد در گفتار و کردار؛ مانند تواضع، خیرخواهى، خدمت به دیگران، شاد گشتن از رسیدن خیر به دیگران و ریشه کن کردن حسد از طریق نابود کردن خباثت هاى نفسانى (مانند تکبر، ریاست طلبى، دنیا خواهى و...).
ب) دعا در حق محسود؛ یعنى از صمیم قلب از خداوند بخواهد تا آن نعمت را براى آن شخص زیادتر بگرداند.
ج) هر گاه متنعّم بودن شخصى او را آزار داد، باید متذکر نعمت هایى شود که خداوند به او داده است؛ زیرا خداى کریم هیچ فردى را از همه خوبى ها محروم نکرده است.
د) در چنین حالتى باید افرادى را به یاد آورد که مشکلات ظاهرى بیشترى نسبت به او دارند.
مطلب پیشنهادی انعقاد و لخته سازی
معرفی شیوه درمانی اریک برن در 16 اسلاید پاورپوینت تهیه و تنظیم شده است این تحقیق مناسب برای دانشجویان عزیز
مفهوم اضطراب و بیماری روانی
معرفی شیوه درمانی اریک برن براساس نظریه تحلیل ارتباط محاوره ای ، فرد سعادتمند و شاد کسی است که سه ساخت شخصیت ، یعنی حالتهای < من کودکی > ، < من بالغ > و < من والدینی > همگی با یکدیگر هماهنگ و دمساز باشند. شخص بهنجار شخصی است که به خوبی سازمان و تشکل یافته باشدو مرزهای شخصیتش مشخص و نفوذ پذیر باشد.
براساس زمینه های بالینی ، هرکسی یک < من بالغ > و متشکل دارد .و چیزی به مفهوم شخصیت نابالغ ابدا وجود ندارد .افرادی هستند که < من کودکی > آنها قدرت اجرایی را به دست می گیرد، به طوری که رفتارشان رفتار فردی می شود که هنوز به بلوغ نرسیده است . بنابر این رفتار می تواند نابالغ باشد ، ولی یک فرد نمی تواند نابالغ باشد مگر اینکه عیب ارگانیکی و رشدی داشته باشد .
افراد بالغ افرادی هستند که قادرند اغلب موارد بعد بالغ خود را تحت کنترل بگیرند .
مطلب پیشنهادی انسان آزاد و انتخابگر
گرینکر مبتکر اولیه نظریه روانشناسی مبتنی بر تحلیل ارتباط محاوره ای درجه دکترای طب خود را از کالج راش دریافت کرد. اریک برن در واقع تعقیب کننده و توسعه دهنده افکار گرینکر است. برن در سال ۱۹۱۰ در شهر مونترآل کانادا متولد شد و رشته تحصیلی او طب بوده و در سال ۱۹۳۵ میلادی از دانشگاه مک گیل درجه دکترای طب گرفت.
وی از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۱ در دانشگاه ییل دست به مطالعات تحقیقی و تخصصی در زمینه روانپزشکی پرداخت.در سال ۱۹۴۱ با سمت روانپزشک در بیمارستان مونت ریون شهر نیویورک مشغول به کار شد و شیوه روانکاوی را یاد گرفت. در خلال سالهای ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۶ با سمت روانپزشک در ارتش آمریکا مشغول به کار بود و در همین سمت بود که برن کارهای گروهی خود را با بیماران ارتشی و عادی شروع کرد.
پس از اتمام خدمات ارتشی خویش٬ برن در شهر کارمل کالیفرنیا سکنی گزید و آموزش روانکاوی خود را در مؤسسه روانکاوی شهر سانفرانسیسکو تکمیل کرد و از تجربیات اریک اریکسون بهره برد. او مدتی از عمر خود را در دانشکده طب دانشگاه کالیفرنیا خدمت کرده است. برن در پانزدهم ژوئیه سال۱۹۷۰ میلادی درگذشت.
تحلیل ساختی – محاوره ای، نظریه ایی منظم و هماهنگ درباره ی شخصیت و پویایی های اجتماعی ارایه میدهد که از تجربه ی بالینی و شکلی از درمان عقلانی و عمل گرا استنتاج شده است. این شیوه تلاشی بود برای از بین بردن معایبی که بر روشهای قبلی درمان بود زیرا این روش میتواند توانایی بیمار را در تحمل و کنترل اضطراب به سرعت افزایش دهد و روند عملکرد مرضی او را محدود کند.
در این نظریه بر چگونگی روابط متقابل و حالتهای مختلف شخصیت تاکید می شود.
اعتقاد به دو بعد خوب و بد در انسان و کشمکش بین آنها رایح بوده و این اعتقاد به ماهیت دو بعدی انسان در آثار مربوط به تعلیم و تربیت و روان شناسی تاثیر گذاشته است.
فروید شخصیت را به سه جز نهاد، خود و فرا خود تقسیم کرده است و بر اساس آن رفتار انسان را توجیه میکند. برن در آغاز از شیوه ی روانکاوی استفاده کرد ولی بعد از مدتی از ان کناره گرفت و توجیه خاص خود را از رفتار بیان کرد.
در واقع شیوه برن سازشی است بین روانکاوی و تحلیل روابط متقابل، بدین معنی که او روانکاوی را به منزله ی هسته و روش تحلیل روابط متقابل را به منزله ی سیب می داند .
برن اعلام می دارد که از تظریات ادلر در تدوین شیوه روان درمانی سود جسته است. برن برای اولین مرحله کارش را در جنگ جهانی دوم با سربازان الکلی شروع کرد. برن در سال 1957 مقاله ایی با عنوان "سه حالت من" در مقاله ی روان درمانی آمریکا به چاپ رساند.
مطلب پیشنهادی چارلز هورتون کولی
پاورپوینت دانلود ارمغانهای ایران بجهان معماری گنبد در 92 اسلاید پاورپوینت تهیه و تنظیم شده است
ارمغانهای ایران بجهان معماری گنبد از آنگاه که مردمان غارها و اشکفتهای کوهساران را رها کردند و در دامنه کوهها و میان دشتها پراکنده شدند نخستین چیزی که ناگزیر از فراهم کردن آن بودند سرپوشیدههائی بود که بتواند مانند غار پناهگاه آنان باشد.اگرچه در روزهای نخستین نیازی به شبستانهای گسترده نبود و همین که پناهگاهشان خانواده کوچکی را در زیر آسمانه خود جای میداد خوشنود بودند
ولی دیری نپائید که خانوادههای کوچک بهم پیوستند و دسته و گروههائی تشکیل دادند که کند کوچکی که در دل زمین کنده بودند یا آشیانه و کلبه مختصری که با چوب و شاخ و برگ و خار و خاشاک برپا شده بود نمیتوانست دسته یا گروهی را سرپناه باشد. نیاز به سرپوشیدههای گسترده دیرک و ستون را پدید آورد
و شبستانها و نهانخانهها و تالارهای چهلستون جای کلبههای نئین و چیرهای چوبپوش و کندهای غار مانند نشست ولی وجود تعدادی زیاد دیرک و ستون (که طبعاً در آغاز بسیار بهم نزدیک بود) مانع دید میشد و بویژه هنگام برگزاری آئینها و جشنها و میهمانیها این کموکاست بیشتر بچشم میخورد
نخست کوشیدند تا آنجا که میسر است ستونها را از همدیگر دور کننند و برای اینکار ناچار بفراهم کردن فرسبها و تیرهای سخت و استوار و کشیدهشدند ولی بازهم ناتوانی تیرهای چوبین در بردن بار دهانههای بزرگ کا را دشوار میکرد این بود که پوشش دهانههای بزرگبیستون آرزوی معماران روزگار باستان شد.
ساختمان تالار چهلستون در جهان کهن نمونههای بیشمار داشت ولی برای نخستینبار در ایران و در شهر پارسه یا تختجمشید بود که با فراهم کردن چوب کنار از جاهای دوردست (مانند جبلعامل) و فرسب و لته و تختهچوب چندن و ساج از گنداره معمار یا رازیگر پارسی توانست فاصله دوستون را تا حداکثر ممکن (یعنی درحدود شش گز- (نزدیک 4/6 متر) برساند در حالیکه بیش از آن در چهلستونها و ستاوندهای کهتر گاهی سطبرای ستونها پیش از فاصله میان آنها بود (مانند معابد مصری و جز آن
اگرچه این پیشرفت بسیار چشمگیر بود ولی ایرانی به آن خشنود نشد و برای برگزاری جشنها وبارهای شاهانه چیزی گستردهتر و پیشرفتهتر آرزو میکرد پس از یورش خشمگینانه و دژ چشمانه اسکندر ویرانگر بایران (با اینکه امید داشت ایران و آسیا را یونانی کند و فرهنگ باختری را بزور در خاورزمین فرنانروا سازد جز چند مورد معدود (مانند آتشکده خورهه) که تا حدی از سر ستونهای معروف به (ایوتی- یونیک) استفاده شده بود
معماری یونان هرگز نتوانست در ایران جای گرم کند (این نکته نیز جالب توجه است که نمونه کلیه سرستونهائی که امروز بنام توسکان و دوریک و یونیک معروف شده در استودانها و پرستشگاههای کهن ایران مانند قخریکه و سکاوند وقزناپان و داو- دختر و در روزگاری بسیار کهنتر از دوران درخشش معماری یونان بکار گرفته شده و بخوبی میتواند
خاستگاه خود را نشان دهد و ما در بحثی دیگر از آن سخن خواهیم گفت) از همان روزهائیکه شاهنشاهی هخامنشی فرو میافتاد معماران ایرانی برآن شدند که طاق و گنبد را (که پدیده طبیعی و خاص معماری ایرانی است) جانشین تختبام و خرپشته چوبین کنند
مطلب پیشنهادی ریزگردها و گردو غبار
جزوه برنامه نویسی کامپیوتر به زبان C در 32 اسلاید پاورپوینت تهیه و تنظیم شده است
مناسب دانشجویان عزیز
[caption id="attachment_46091" align="aligncenter" width="400"]تاریخچه زبان C
زبان C در سال 1972 توسط دنیس ریچی طراحی شد.
زبان C تکامل یافته زبان BCPL است که طراح آن مارتین ریچاردز می باشد.
222222
زبان BCPL نیز از زبان B مشتق شده که طراح آن کن تامپسون می باشد.
دسته بندی زبانهای برنامه نویسی
زبان های برنامه نویسی به 3 دسته تقسیم می شوند:
1- زبانهای سطح بالا مانند: Pascal, cobol, Basic
2- زبانهای میانی مانند: C, C++, FORTH
3- زبانهای سطح پایین مانند: اسمبلی
مطلب پیشنهادی جزوه ترمومتر و ترموکوپل
مشخصات زبان C
انواع برنامه های سیستمی
مشخصات زبان C
انواع داده
انواع داده اصلی بجز Void می توانند با عباراتی مانند Signed (علامت دار) و یا Unsigned (بدون علامت) و یا Long (بلند) و یا Short (کوتاه) ترکیب شوند و انواع دیگر را بوجود آورند.
اگر قبل از نوع, علامت دار یا بدون علامت بودن مشخص نشود کامپایلر بطور پیش فرض نوع را علامت دار در نظر می گیرد.
جزوه اخلاق
دانلود جزوه اخلاق در 212 اسلاید پاورپوینت تهیه و تنظیم شده است
برای دانلود این جزوه خرید را باید انجام دهید تا بتوانید فایل کامل را دریافت کنید
ما بطور نمونه قسمتی از متن این پاورپوینت که در مورد اخلاق است را در قسمت زیر برای کاربران دانشکده ها قرار می دهیم.
بخش اول: مبانی جزوه اخلاق
کلیات
الف) شناسایی علم اخلاق
1مفهوم لغوی واژه اخلاق
2تعریف علم اخلاق
3فلسفه اخلاق
4تربیت اخلاقی
ب) علم اخلاق و علوم دیگر
1علم اخلاق وفقه
2علم اخلاق و حقوق
3علم اخلاق و عرفان عملی
4علم اخلاق وعلوم تربیتی
ج) شیوه های اخلاقی و شیوه مورد قبول
1اخلاق فیلسوفانه
2اخلاق عارفانه
3اخلاق نقلی
د) تقسیم ساخت اخلاق اسلامی
1برخی مباحث بنیادین و فسلفی اخلاق
2توصیف زشتی و زیبایی های اخلاق
3اخلاق تربیتی
جزوه ، با روشن شدن مفاهیم زیر میتوانیم به شناخت اولیه علم اخلاق برسیم
1- مفهوم لغوی واژه اخلاق: جمع خلق به معنای نیرو و سرشت باطنی که تنها با دیده بصیرت درک می شود در مقابل خلق که با دیده ظاهر درک می شود منشأ های خلق الف) ممکن است بطور طبیعی در فطرت اشاره باشد ب) وراثت ج) تمرین و تکرار خلق ممکن است پسندیده ( فضلیت ) و ممکن است ناپسند ( زذیلت ) باشد
2- تعریف علم اخلاق: علمی است که به معرفی صفات نفسانی خوب و بد می پردازد و اعمال متناسب آن و شیوه تحصیلی صفات خوب و دوری از صفات ناپسند را نشان می دهد پس ضمن گفتگو از صفات خوب و بد راهکاری های رسیدن به فضایل و دوریی از رذایل را بررسی می کند
موضوع عمل اخلاق: انسان است و هدف نهایی آن رساندن انسان به کمال و سعادت حقیقی او با توجه به ظرفیت و استعداد که میتواند با احتیارو آزادی و اراده تا مقرب ترین و گویاترین و کامل ترین مظهر الهی پیش رود
3- فلسفه اخلاق: تحقیقاتی که عهده دار پاسخگویی به پرسشهای اساسی علم اخلاق هستند را فسلفه اخلاق می گوییم مثلاً تعریف خوب و بد ماهیات صفات اخلاقی منشاء صدق و کذب قضایای اخلاقی و ملاک و معیار خوبی و بدی
- تربیت اخلاقی: یعنی چگونی بکارگیری و پرورش استعدادهای دورنی برای نیل به فضایل و دوری از رذایل
مطلب پیشنهادی اخلاق حرفه ای
جزوه ، به نحوی علم اخلاق به علوم مختلف رابطه دارد اما به برخی از علوم رابطه تنگاتنگی دارد که مورد بررسی قرار میدهیم
.1علم اخاق وفقه: میتوانیم که علم فقه اعمال انسان مکلف را هم از جهت آثار اخروی ثواب و عقاب و هم از جهت آثار دینوی مانند صحت و بطلان بررسی می کند که بررسی احکام نوع اول را متون و منابع اخلاق اسلامی تشکیل می دهد
.2علم اخلاق و حقوق موضوع علم حقوق قوانین اجتماعی است که اجرای آن از طرف دولت تضمین می شود حقوق خدمتگزار و مددکار اخلاق در اجرا و توسعه عدالت اجتماعی است اخلاق است اخلاق پیشگیری می کند و حقوق حقوق مداوا می کند فقدان هر کدام برای جامعه زیانبار است
.1علم اخلاق و عرفان عملی میدانیم که عرفان نظری به تبیین جهان هستی می پردازد که این بخش به فلسفه شباهت زیاد دارد اما عرفان عملی صحبت از راه رسیدن به کمال است که سالک آن را می پیمانید بنابراین مباحث عرفان عملی تربیت اخلاقی را در پی دارد
.2علم اخلاق و علوم تربیتی: شناسایی اصول حاکم بر رفتار انسان در علم روانشناسی و علوم تربیتی بررسی می شود بدینوسیله استعدادهای علمی و اخلاقی اسنانها هر چه بیشتر مشخص شود زمینه شکوفایی آنها راحت تر فراهم می گردد از طرفی علم اخلاق و علوم تربیتی در بسیاری از حوزه های اخلاقی مسئله مشترکی دارند میتوان گفت هر دو هدفشان تربیت انسان است
1- اخلاق فیلسوفانه این شیوه اخلاقی راه اعتدال و حد وسط را بعنوان معیار کلی فضیلت اخلاقی در مقابل « افراط و تفریط» پذیرفته اند کتابهای فراوانی در این راستا نوشته شده و اختلافاتی که در نظرات وجود دارد ناشی از تفسیر « اعتدال» است عیب این شیوه اخلاقی خشک و بی روح بودن آنست که بیان عموم مردم راه پیدا نمی کند
2- اخلاق عارفانه: توسط عرفا و متصوفه آنرا ترویج می کردند که بیشتر از راه سیروسلوک یعنی طی مقاصد و منازل و مراحل خاص صورت می گیرد محور اخلاق عارفانه مبارزه با نفس است مکاتب متعددی دارد که به دو گروه عمده تقسیم الف) مکتبی که خود را پایبند به شریعت نمی داند یا در مقطعی خاص آنرا لازم می داند
ب) به احکام شرعی پایبند بوده و همواره آنرا ضروری می داند گروه اول دچار افراط در مبارزه نفس می شوند اما گروه دوم با پایبندی به شریعت توانسته اند سیر معنوی را طی کنند که موجب آشکار شدن کارآمدی اخلاق اسلامی بوده است
3- اخلاق نقلی: استفاده از کتاب و سنت و دستورهایی اخلاقی که در آن آمده اخلاق نقلی گفته می شود این شیوه نارسایی روش های دیگر را جبران می کند کلاً این شیوه پیروی از کتاب خدا وسنت بنی اکرم و اهل بیت امت در عین توجه به معرفت و مجاهده نفس و در عین بهره گیری از رهیافت های عقلی با ابراز دل و محبت برای سیر معنوی بکار می گیرد شاخص های اصلی روش اخلاقی
نهایتاً شیوه ای مناسب اخلاق اسلامی است که:
1- با کتاب سنت مطابق باشد 2- بتواند پاسخگویی پرسشهای اخلاقی باشد
3-حد اعتدال رعایت شود 4- به ابراز تربیت و مشروعیت آن توجه داشته باشد
5- در تهذیب اخلاق از تجربه به پیش کوتان بهره برد
6- قواعد کلی اخلاق را از کتاب و سنت استخراج کند
7- تنها دیدگاه اسلام را در حوزه های رفتاری و ملکات نفسانی تعیین کند
8- به جایگاه عقل توجه داشته باشد 9- از هر گونه افراط و تفریط بپرهیزد
10- شرایط خاص مخاطبان را در نظر گیرد
مباحث اخلاق اسلامی بطور طبیعی و منطقی به سه فصل تقسیم می شود
1- برخی مباحث بنیادین و فلسفی اخلاق که عبارتند از الف) واقعیت علم اخلاق ب) عناصر ضروری عمل اخلاقی ج) شناسایی علم اخلاق 2- توصیف زشتی و زیبایی اخلاقی 3- اخلاق تربیتی: یعنی بیان شیوه و ابراز رسیدن به فضایل و دوری از رذائل اخلاقی
1- طرح مسئله سؤال اینست که آیا اخلاق و خوبی ها و بدیهای اخلاقی امری نسبی هستند یا مطلق و فراگیرند یعنی منظور اینست همه با توجه به زمانی و مکانهای مختلف اخلاق و ملاکهای اخلاقی تفاوت دارند
2- پیشینه بحث: برمی گردد به دوران یونان باستان و امروز نیز در مغرب زمین این پرسش
(نسبی گرایی اخلاقی یا مطلق گرایی آن ) یکی از دغدغه های فیلسوفان اخلاق است در حوزه فلسفه اسلامی هم بین اشعری « نسبیت اخلاقی» مطرح است
3- اهمیت دینی موضوع جاودانگی نسبیت یا مطلق بودن اخلاق جاودانگی اخلاق در نزد مسلمانان بیانگر بی نیازی بشر از ادیان گذشته و آینده است هیچ شرایط مکای و زمانی جاودانگی اخلاق را تحت اشعاع قرار نمی دهد در نتیجه نسبیت گرایی با تفسیر معقول از اصل کمال و خاتمیت اسلام در تعارض است بنابراین پایبندی به اصل جاودانگی اخلاق وامدار اثبات نوعی ثبات و اطلاق در مفاهیم اخلاقی است
4- مفهوم اطلاق و نسبیت « مطلق گرایی» بیانگر این است که گزاره های اخلاقی به هیچ امری واسته نیستند یعنی اگر نگهداری از سالمندان عملی پسندیده است در هر شرایطی پسندیده است مگر تزاحم ارزها باعث تغییر آن شود اما نسبیت اخلاقی چه فضلیت و چه رذیلت بستگی به شرایط بیرونی دارد یعنی عدم رعایت حجات در جامعه ای رذیلت نباشد و در جامعه ای مثل ایران رذیلت باشد در یک تقسیم بندی نسبی گرایی اخلاقی به اقسام زیر تقسیم می شود.